Aşteptăm provincia

De ce latinitatea noastră trebuie să pară o vină?
De ce balcanismul nostru pare o glumă?
România… o umbră       

Piatra Neamţ este un oraş frumos, cu munte şi aer curat, deşi cam sărac după „dezindustrializarea“ postrevoluţionară, prosperitatea nu e căutată acolo unde ar fi trebuit găsită chiar şi înainte de ’89 în industria fără poluare – turismul. Dealtfel, mult răspândita formulă cu „lumea n-are bani“ acţionează distructiv aici, ca şi în multe alte locuri frumoase ale ţării. Un fel de tristă fatalitate cu efect negativ se instalează la nivelul psihic al locuitorilor – care ajung să creadă că nimic nu mai e de făcut contrazicând de fapt realitatea „ilustrată“ – chiar dacă sporadic – de vizitatorii străini care ar dori să cheltuiască pentru confortul lor.

 Pe de altă parte, vizitatori care nu găsesc aici nici o atracţie în afară de natură. O politică locală coerentă ar face ca excepţionalul să devină regulă.

 N-am înţeles niciodată o formulă care era încetăţenită pe vremuri, în rubricile de mică publicitate: aşteptăm provincia. Adică, anumite mărfuri erau potrivite numai pentru provincie. Un fel de second hand această provincie?

 Dar provincia este ţara şi, cel puţin în concediu, Bucureştiul nu mai înseamnă mare lucru.
Deci atitudinea comercianţilor din unele zone este cel puţin deplasată, dacă nu jignitoare. În fiecare oraş există o elită, dar peste toate, pentru mărfurile bune va exista o atracţie permanentă. Dar chiar şi cei fără foarte mulţi bani poate doresc măcar o dată în an la vreo aniversare dragă să-şi achiziţioneze o sticlă de vin bun. Poate e nunta de argint, poate a venit un prieten din străinătate. Ce să faci, să vii la Bucureşti?

 Mă întrebau nişte prieteni din Piatra - de ce nu mai sunt vinuri bune. Cum aşa? M-am mirat. Le-am replicat că au de unde alege. Necunoscând firava ofertă nemţească am început să înşir producători serioşi cu vinuri cel puţin lineare pentru orice degustător pretenţios: SERVE, Halewood, Domeniile Franco Române, Vincon, Staţiunile de Cercetări. Au râs. Nimic din toate acestea nu se găseşte (decât câte unul din întâmplare).

 Rafturi încărcate cu vinuri de balast oenologic, dar de succes comercial agresează cumpărătorul.

 M-am resemnat. Orice urmă de iritare pe această temă a trebuit să mi-o reprim în faţa unei concepţii comerciale generale. Mi-am dat seama că dacă astăzi Piatra Neamţ este – blând spus – „cam sărac“ mâine va fi lipit.

 Ce terase pe malul lacului Bicaz, ce trasee montane cu ghizi din zonă, ce plimbări cu barca, rafting pe Bistriţa şi multe altele?

 Nu! Acestea sunt afaceri foarte profitabile doar pentru nemţi.

 Pentru oamenii de afaceri din zona deocamdată mărfuri şi servicii care ţipă de: „aşteptăm provincia“.

 Vincon – Vrancea SA

 Avem nevoie pentru afacerile noastre să cunoaştem întotdeauna partenerul potenţial. Amănuntele dau întregul. În vinuri prezentările sunt  generice, la nivel de podgorie, iar în afara unor experienţe directe, personale, producătorii rămân nemediatizaţi.

 Teama nedeclarată este interpretarea unei susţineri mediatice drept publicitate.

 Înfruntând acest risc noi vom face fişele a cât mai multor producători, întocmind, după credinţa noastră, un act de dreptate.

 

 Susţine şi exploatează cel mai mare bazin viticol din ţară, însumând câteva mii de hectare de vie, cu denumiri de origine dintre cele mai celebre ca Panciu, Odobeşti sau Coteşti. Varietatea soiurilor este posibilă şi datorită climatului de aici dar şi a efortului uman în continuitatea sa. Totuşi puţină lume ştie că, pe lângă faimoasa Galbenă de Odobeşti, aici îşi găsesc împlinirea cele mai valoroase soiuri roşii – Cabernet Sauvignon, Merlot, Pinot Noir, Băbească Neagră, Fetească Neagră (Coteşti) sau mult apreciatele Sauvignon Blanc, Riesling, Feteasca Albă sau Feteasca Regală (Odobeşti, Panciu).

 Moştenind aceste valori perene, plus locaţiile de producţie aşezate pe vechile „ctitorii“ domneşti, hrubele istorice de învechire şi păstrare, singurul lucru pentru afirmarea definitivă pe piaţă era privatizarea.

 Aceasta s-a realizat şi moştenirilor li s-au adăugat mijloace tehnice noi şi o conceptualizare modernă a produselor. De fapt, o aliniere la conceptele europene.

 Vinurile de aici au scăpat de „pasteurizare“, tratamentele făcându-se la rece, ceea ce conferă un plus de naturaleţe, într-un veritabil spirit „eco“. Se ştie că stabilizarea prin fierbere diminua cu mult gustul şi buchetul vinului. Deşi trebuie să păstrăm cu respect amintirea acestei invenţii a profesorului Pasteur (dedicată în primul rând vinului şi nu laptelui – cum s-ar putea crede), timpul în curgerea lui ne-a obligat la soluţii noi – pe care, iată, Vinconul le-a adoptat.

 Sintagma care cuprinde toate aceste eforturi de păstrare a naturalului se regăseşte pe majoritatea noilor produse: VIA VIE.

 Gamele sunt închegate, unitare şi începând cu Proles Pontica, Estate Cellars, Rose-ul de aici, până la elitistele vinuri vechi – toate îşi pot găsi locul – în funcţie de segmentul de piaţă atacat, în ecuaţia afacerii dvs.

 Gama Proles Pontica dezvăluie în general – vinuri tinere, cu fructuozitate mare, dedicate petrecerilor. Ideale pentru terase, pub-uri sau pentru reţelele „take home“. Cu mai multe pretenţii sunt vinurile din Estate Cellars. Acestea vizează deja magazinele specializate, cluburile şi restaurantele. Potenţialul de învechire este mai mare şi merită chiar să „uitaţi“ câteva sticle prin sticle prin pivniţă.

 Generaţia următoare vă va fi recunoscătoare.

 De Rose – ce să mai vorbim. Dată fiind şi slaba concurenţă (ca număr de apariţii), cei care s-au aprovizionat în această vară cu acest vin au reuşit să adauge o stea în plus afacerii pe care o conduc.

 Moda Rose-ului abia începe în România dar va face furori cât de curând.

 În plin proces de transformare a ofertei în vederea corelării cu cerinţele pieţei, VINCON Vrancea promite că va surprinde plăcut cu noi vinuri eveniment mai ales pentru restauraţie, sector unde se suferă destul de mult din acest punct de vedere.

 Indubitabil, merită să vă facem cunoscut că aici se află cea mai mare rezervă de distilat din vin, ceea ce va permite lansarea de vinarsuri (pe lângă cele existente) care să satisfacă dorinţele celor care agreează produse naturale.

 Reţeta vinarsului românesc este apropiată de cea a Coniacului, din păcate foarte puţini reuşind să facă diferenţa dintre un vinars şi un produs pe bază de alcool.

 În speranţa că veţi da credit şi acestui nou partener pentru succesul afacerilor dvs., nouă nu ne rămâne decât să vă adresăm un sfat:

 Trataţi-l ca pe un prieten!

Catering expert//17-03-2000

Lasa un mesaj








© 2006-2008 Catalin Paduraru