DE UNDE CUMPĂRĂM VINURILE

 Încetul cu încetul se va dezvolta şi la noi un comerţ inteligent în zona de activitate a producătorilor. Magazinele acestora nu vor fi doar « puncte de desfacere » la poarta instituţiei ci, locuri special amenajate cu un parcurs schematic al etapelor agricole, urmate de cele de vinificaţie. Un spaţiu dedicat istoriei podgoriei respective şi a distincţiilor primite, săli de degustare-protocol şi, în cel mai fericit, caz chiar extensii de entertainment şi cazare.

 Atuul major al acestui tip de deschidere către iubitorii vinului nu este doar cel legat de preţul de achiziţie, pentru că, în mod normal, preturile pieţei trebuie respectate ci, mai mult pentru plăcerea cumpărării de la locul de origine, cu toate amănuntele pe care le poate oferi cel ce îngrijeşte via şi vinul.

 Există deja câteva reuşite: Cramele Prahova, Recaş-ul, Murfatlarul şi probabil, în scurt timp, lista se va mări. Promit să o fac cunoscută.

 Fiind vară, foarte mulţi dintre d-voastră, veţi călători în concediu, străbătând (inevitabil pentru România) mari bazine viticole.

 Dacă aveţi cel mai mic indiciu că o cramă are program de degustări şi vânzare directă daţi curs impulsului de a-i face o vizită.

 Puteţi afla de la „pivnicer” detalii nebănuite în privinţa solului (foarte important pentru caracterul vinului) sau a artei vinificatorilor.

 Aveţi grijă ca sticlele cumpărate să nu rămână pe perioada vacanţei în portbagaj. Diferenţele de temperatură, căldura excesivă pot face mult rău vinului. În cazul în care ruta o permite, mai bine le lăsaţi la cramă urmând să le ridicaţi la întoarcere.

 O altă sursă de aprovizionare ar fi puţinele magazine specializate. Aici puteţi găsi o gamă largă de vinuri valoroase, bine păstrate şi alese după criterii serioase. Colecţii, vinuri excepţionale din loturi scurte care nu pot ajunge aproape niciodată în supermarket.

 Vânzătorii din aceste magazine vă pot furniza date despre cupajele care alcătuiesc un vin, proporţiile de amestec, timpul de păstrare la barrique, în sticlă, ş.a.m.d. Tot ei vă pot da referinţe şi despre producători, despre wine-maker şi despre ultimele noutăţi. Puteţi afla dacă un vin mai are de „crescut” şi cât mai poate fi păstrat.

 Vinuri cu potenţial foarte mare sfârşesc, din lipsa unei consilieri avizate, în anul lansării pe piaţă, deşi poate ele aveau să ajungă la vârf în 2-3 ani.

 Fără să vreau, prin comparaţie, am definit dezavantajele achiziţiei de vinuri din supermarket. Totuşi, lipsa timpului face ca acest concept comercial să fie des accesat. Este un loc unde se găsesc, cu siguranţă, foarte multe vinuri la preţuri bune. Vânzarea depersonalizată – mai ales la acest produs – este cumva regretabilă, dar şi eficienţa timpului dedicat cumpărăturilor trebuie luată în calcul.

 De asemenea, majoritatea super şi hiper-marketurilor au aşezări la raft pe diferite categorii, ceea ce ajută foarte mult cumpărătorul. Ca o parafrază la un îndemn celebru vă spun  şi eu: Nu contează de unde luaţi vinul, numai luaţi-l!

Lasa un mesaj








© 2006-2008 Catalin Paduraru