Un nou inceput

Desi nespectaculoasa si fara vizibilitate de prime-time, cea mai mare realizare a pietei de vin din Romania este segmentarea.

Pentru economiile asezate, acest fenomen nu poate tine prima pagina a ziarelor economice. Sintagma de „economie asezata” presupune implicit asezarea categoriilor de produse pe paliere de adresabilitate clar definite.

Nici la noi acest subiect nu tine prima pagina. E pacat, deoarece acest proces a generat schimbari majore in ofertele producatorilor.

O migratie interesanta de la low la medium dar si o populare datatoare de optimism in premium, au determinat ca producatorii sa-si indrepte atentia si eforturile catre… calitate.

In acest interval (perceput de catre specialisti 2000-2006) s-a plecat, practic, pe calea ofertarii vinurilor de factura moderna, compatibile conceptual si calitativ cu vinurile bune de oriunde.

Nisele, un capitol netentant pana nu demult, au devenit dintr-o data atacate, aglomerate si, in momentul de fata, imping din rasputeri sa evadeze din procentele minuscule atribuite de statistici, largind segmentul.

Tot segmentarea pietei, procesul in desfasurare (deoarece suntem departe de a-l fi incheiat), a permis si o ierarhizare a vinurilor de import.

Se stie, consumatorii din Romania nu exced in stiinta achizitionarii vinurilor. (Lucru de care au profitat initial si producatorii locali si importatorii).

Totusi, prin puterea comparatiei, prin asezarea unor produse de import dupa logica globala, s-a ordonat involuntar si oferta romaneasca. Adica, vinul cu rangurile si preturile corelate.

Sa nu uitam ca, abia in prezent, vinarii romani impart destinatiile vinurilor lor, lasand foarte lizibila „tinta”: retail de mare suprafata sau Horeca (incluzand si magazinele specializate).

Asistam la o primenire a ofertelor. Vinurile bune apar intr-un ritm sanatos, iar confirmarile nu se lasa asteptate: premii pe de o parte, elogiile consumatorilor pe de alta.

D.p.d.v. economic, pedigree-ul s-a dovedit un profit-story suficient pentru achizitori. Au inceput insa sa apara si selectiile bazate pe cunoastere!

Asadar, lumea vinului romanesc, intra in… lumea buna.

Politete, onestitate, satisfactie, profit, relaxare, stiinta, competitie, spirit uman. Termeni care sunt cuprinsi in „vin” si care definesc macar in parte aceasta substanta vie, dar al divinitatii.

Aceiasi termeni care sunt inglobati in fiecare sticla de vin al oricarui producator de pe glob il aflam si la vinul romanesc.

Important e ca vinarii romani  sa si comunice.

Exista deci, suficiente argumente pentru a strange aceste vinuri – promisiune, nascute pe taramul Romaniei si a le pune intr-o lucrare. Intr-un catalog.

Prin acest demers „inghetam” o secventa a vietii vini-viticole din anul 2006. Si, cu voia DVS., marcam un NOU INCEPUT.

Piata//22-12-2006

Lasa un mesaj








© 2006-2008 Catalin Paduraru