Vinurile din tara voastra sunt prezente in Romania?

S-a dovedit ca Romania este o piata interesanta. Agenti economici cu influenta  regionala sau chiar globala, au inscris piata romaneasca in agendele de lucru.

Succes comercial s-au obtinut in multe domenii de activitate. De la telefonia mobila pana la aparatele de ras.

Romanii au apetit pentru consum si, fara putere de tăgada (negare), se vede ca tintesc catre bunuri/servicii din ce in ce mai bune.

Vinul este si el un produs inscris in aceasta spirala ascendenta. Productia interna s-a diversificat si imbunatatit. In acelasi timp insa, absolut normal, a inceput sa se faca simtita si oferta de import. Multi specialisti anticipau (unii persista in idee) ca romanii sunt extrem de atasati de brandurile si/sau soiurile locale si ca, din acest atasament, s-ar naste un fel de „casatorie” din care concetatenii nostri n-ar vrea sa iasa cu nici un chip.

Fac parte dintre comentatorii realisti care demonteaza aceasta teza.

Cu exceptia unor vinuri care inca mai poarta ceva taxe in spate (Lumea Noua), vinurile din UE vor intra repede si-si vor marca clar teritoriul.

Ele vor fi imbratisate cu entuziasm pe mai toate palierele/segmentele pietei.

Adica, pe „low”, „economic” – unde functioneaza doar criteriul pret, nu vad nicio bariera pentru vinurile ieftine, de supraproductie din Italia si Spania.

Ba, chiar indraznesc sa afirm ca aceste vinuri stau mai bine in raportul calitate/pret.

Nu judecam aici impostorii. Nici pe cei de afara, nici pe cei de aici.

In zonele de „sus”, piata opereaza si cu alte criterii: calitate, notorietate, adresabilitate. Aici se imbina elemente sociale, profesionale, culturale cu tendinte in gastronomie sau curente de moda.

Din acest motiv, connaisseurii, wine-lover-ii nu vor opune apartenenta la un anumit spatiu geografic dorintei de cunoastere, de recunoastere sau de afirmare a unei note… „trendy”.

Vinurile din Franta au avut calea cea mai batuta catre Romania. Din varii motive, francezii n-au profitat de acest avantaj.

Italienii sunt cei mai agresivi – in sensul bun al cuvantului - sustinuti fiind si de multele restaurante cu specific.

Spania se va grabi sa-si valorifice afinitatile de tipare de consum. Romanii care viziteaza ca turisti aceasta tara sau care lucreaza acolo aduc in Romania si preferintele bahice deprinse in aceste tinuturi.

Portugalia nu si-a facut inca loc mai mult de cateva nise pentru ca nu comunica absolut de loc.

Sanse mai mari o au vinurile din Grecia (iata, ce face turismul!). Includ aici, cumva minimalizator – dar e vorba de perceptii – Ciprul.

Vecinii nostri, ungurii, bulgarii, slovenii vor putea fi vazuti din ce in ce mai des cu vinurile lor, unele dintre ele foarte inrudite cu cele romanesti. Distanta mica este un punct forte care, cel putin in privinta bulgarilor si ungurilor va fi exploatat. Austria si Germania se dovedesc a fi competitori puternici iar in ceea ce priveste pe ultima, s-ar putea sa asistam la instaurarea in pozitii fruntase – mai ales pe vinuri albe premium – o veritabila surpriza pentru traditionalisti/conservatori.

Iata suficiente motive pentru ca o platforma de primire–prezentare a acestor vinuri sa se nasca.

Anuarul vinurilor de import este o initiativa a retelei Vinexpert, a portalului vinul.ro si a magazinului on-line evinoteca.ro, lucrare care va fi gazduita – deocamdata – in spatiul virtual.

Rand pe rand, vinurile care vizeaza piata romaneasca isi vor gasi locul in acest anuar, in mod cu totul gratuit.

Alaturi si de tari extracomunitare: Moldova, Georgia, tari viticole UE dar si din restul lumii se vor prezenta in acest „produs” documentar, incercand prin aceasta sa-si gaseasca noi prieteni in Romania.

De aceea, chiar daca lucrati in cu totul si cu totul alt domeniu profesional, imi permit sa va intreb:

Vinurile bune din tara Dvs. sunt prezente in Romania?

Si daca da, este cunoscut acest lucru?

Lasa un mesaj








© 2006-2008 Catalin Paduraru