Translatori pentru vin

Piata se maturizeaza. Clientii au, din ce in ce mai mult, posibilitatea de a alege vinuri bune in Horeca si, foarte important, la pretul corect.

Exista deja o lista intreaga de vinuri romanesti si de import cu destinatia clara, dedicata in exclusivitate restaurantelor si cavistilor. Sa recunoastem ca asta ne-am si dorit!

Pe cat de importanta este aparitia vinurilor pentru sectorul Horeca, pe atat de importanta este cunoasterea acestei oferte.

Cine o genereaza, de cand, de ce, care sunt mecanismele care regleaza pretul, ce pozitionare vizeaza producatorul/importatorul si cat de conforma este aceasta cu restaurantul nostru?

Vorba sablonului Radio Actualitati: „iata doar cateva dintre intrebarile la care specialistii vor trebui sa dea un raspuns”.
Inainte de a dezvolta acest subiect de actualitate, revin cu un apel pe care vi-l adresez de ani de zile.

Invatati-va subordonatii si colegii cum sa se comporte cu vinul. De acum – iata – din momentul istoric in care si producatorii autohtoni dar si importatorii va pun la dispozitie vinuri cu o identitate aparte, vinuri care nu se vor regasi in alimentara, va trebui ca si personalul Horeca sa se comporte ca angajati din industria ospitalitatii si nu de supermarket.

Cu alte cuvinte: nu mai folositi pahare de supermarket! Este jignitor pentru clienti, economia pe care credeti ca o faceti nu va va aduce mai multi bani ci, pe termen mediu si lung, va fi o sursa de nemultumire pentru client, adica PIERDERE.

Fiti atenti cu vinul si pastrati-l in locuri adecvat amenajate, in incinte de pastrare PROFESIONALE si nu in vitrine frigorifice.

Daca nu puteti sa va sustineti singuri aceasta cheltuiala CERETI furnizorilor sa va sprijine.

Unii dintrei ei isi pot permite sa va utileze cu echipamente bune si nu cu vitrine de cateva sute de Euro! Pentru vitrine ieftine din China, nu stiu daca merita sa va complicati…

Cumparati tirbusoane adevarate. Nu costa mult si fac ca desfacerea buteliilor sa fie mai placuta, dopurile sa ramana intregi.

Un termometru de vin, un decantor nu sunt lucruri pe care un restaurant, oricat de mic ar fi, sa nu si le permita.

Si nu in ultimul rand, invatati cat mai multe lucruri despre vinurile pe care le oferiti.

Nu este – pe cat pare – atat de important sa vindeti vinurile cele mai scumpe ci, pe cele care se potrivesc cel mai bine profilului clientului si a comenzii acestuia de mancare. Daca vinul este agreabil si agreat, poate vor urma si alte cereri.

Inchei acest preambul „subliniind inca o data” (!) ca oferta oricarui producator din lumea asta nu ramane neschimbata. Sigur, cu cat e mai puternic producatorul (nu mai mare!), mai atasat de produsul sau, standardul de calitate va ramane cu cote de variatie foarte mici.

In Romania exista deocamdata glisari in clasamente pe care le sesizeaza mai intai specialistii sau iubitorii de vin foarte atenti.

Datorita acestor miscari insa, au aparut locuri libere in piata Horeca unde s-au instalat cu succes Carl Reh Winery, Da Vino, chiar Recas-ul, s.a.m.d. si unde probabil vor avea acces si nou (re)veniti.

Pentru Da Vino – o remarca: este producatorul care a hotarat ca produsele premium sa le comercializeze doar in zona noastra, a horecarilor. In aceeasi maniera au procedat si alti producatori romani (cum e cazul Carl Reh Winery cu River Route Limited Edition) parte dintre acestia apeland si la importuri foarte bine segmentate.

Aceasta segmentare va face mult bine pietei. Vinurile pentru marele retail se vor duce acolo unde le e locul, restaurantele vor avea vinurile lor, vinuri apartinand familiei mai putin numeroase dar mai nobile „pentru cunoscatori”.

Si daca, in principiu, oferta romaneasca se face usor cunoscuta, sa vedem ce se intampla cu vinurile de import.
Pentru ca am pomenit de Recas. Acest producator a intrat in „cursa inarmarilor” cu vinuri de afara aducad si brandul MASI, vinuri din Italia.

Cum Italia, vinurile italiene sunt la moda in toata lumea au aparut deja faimoasele vinuri de Toscana, Rosso si Brunello di Montalcino de la Barbi, Romitorio, Ciacci, Colombina, Amorelli, St. Appiano, Pelissero, Col D’Orcia, Fossacolle si se aude, in curand, si de Biondi Santi.

Este bine ca, pe langa adaptarea in ani a acestor vinuri in gastronomia de restaurant, aceste vinuri aduc in plus note gustative noi, rezultat al vinificarii unor soiuri rare sau inexistente la noi.

Oamenii de la Carl Reh, fruntasi si pionieri in zona inalta a performantei si a calitatii – propun pe langa vinurile lor superapreciate importuri din S.U.A.: Rosemount si Beringer. Titluri care se adauga la Penfolds si Lindeman’s (serii scurte din Bin-uri rare). Prin aceste marci Carl Reh Winery reuseste sa introduca pe piata noastra unele dintre cele mai notorii nume pe plan international, cu valoare incontestabila (sa nu uitam de pilda ca Penfolds ramane record la cele mai scumpe sticle de vin vandute la licitatii).

Mari sunt si numele Chateaux-urilor celebre din Franta. In pofida intepaturilor care vizeaza politica ezitanta de vanzare a francezilor, afirm ca aceste pareri nu pot atinge marile vinuri.

Acestea isi consolideaza pozitia an de an si raman un reper de calitate pentru totdeauna. Chiar noii campioni nu pot fi analizati, pozitionati, daca nu exista un punct de comparatie.

Asadar, Chateau Angelus, Ausone, Beausejour Becot, Calon Segur, Cantenac Brown, Cheval Blanc, Figeac, Haut Brion, La Tour, Lafite, Mouton Rothschild, Petit Cheval, Petrus Yquem…

Pentru ca vorbeam de „noii campioni” – Lumea Noua…

…tehnica de producere, stiinta obtinerii vinurilor bune sunt transferuri 100% tot din batrana Europa.
Natura isi spune cuvantul, ajutand, cu precadere pe cei din Antipozi, sa obtina unele dintre cele mai spectaculoase vinuri ale acestor vremuri.

Cel mai bun Sauvignon Blanc din lume vine din Noua Zeelanda.

Si daca e Noua Zeelanda, atunci e Marlborough. Iar daca e Marlborough atunci e Koru sau Kauri Bay. Acestea sunt in tara. Tot de la Koru, un Pinot Noir (alta rezolvare decat in Burgundy) intr-un lot neimaginat de mic, un Pinot Noir spuneam – de notat in cele „o suta de sticle de vin” pe care trebuie sa le degusti intr-o viata.

N-am cum sa trec peste succesul inregistrat de Misiones de Rengo (importator Vino Vero) – variantele de restaurant – Reserva si Cuvee Special. Sursa importanta de profit pentru orice restaurant datorita unei calitati impresionante (cel mai apreciat Sauvignon Blanc al momentului) la un pret f. f. bun

Faptul ca au fost vinuri „banoase” a atras vanzari record nu numai pentru un vin de import ci si in comparatie cu orice vin pentru Horeca.

Nu sunt de neglijat nici vinurile unguresti care, intre timp, au ajuns si in Romania: Kopar, Gere, St. Andreea. Chiar daca ele par sa se adreseze unei nise, piata etnica, nu va trece mult pana cand restaurantele cu deschidere, cele de succes, le vor adopta ca vinuri universale, sursa a plusvalorii unui local.
Vor aparea vinuri care sa antreneze imaginatia oricarui chef sau sommelier.

Ganditi-va cum ar merge un Malbec - Argentina insotind un steak din vita argentiniana!

Dar, mai important, ganditi-va la reactia clientilor Dvs., la surpriza lor, la satisfactia lor.

… si cum se traduce asta in bani!

Catering expert//21-10-2007

Lasa un mesaj








© 2006-2008 Catalin Paduraru