Lumea noua a vinurilor - Jurnal de calatorie in Chile

14 ore cu avionul de la Madrid la Santiago.
Ca rasplata pentru acest supliciu- capitala chiliana te intampina tonica, proaspata, curata, relaxa(n)ta, prietenoasa- intocmai ca vinurile din aceasta tara.
La inceputul lui Ianuarie , impreuna cu 15 oameni implicati in toate verigile industriei vinului din Romania ( producatori, importatori, vanzatori, formatori de opinie si…clienti entuziasti !) am consumat o expeditie de cunoastere la ”Capatul Lumii ” cu punctul final Patagonia.
In periplul nostru am descoperit „miracolul” vinului chilian, mecanismele interioare ale unui proces care a impus vinul ca si brand de tara pentru Chile.
Pe tot mapamondul- oriunde exista comert civilizat cu vinuri, vei gasi macar un Carmenere su un Sauvignon Blanc provenite din acest teritoriu dintre oceanul Pacific si Muntii Anzi.
Care este explicatia acestui succes ? Ce sta la baza „prieteniei” pe care o consolideaza vinul chilian cu wine- lover- ii din intreaga lume ?
In primul rand, cred ca firea chilienilor este foarte importanta. Oamenii sunt calzi, zambesc mai tot timpul si – lucru de netrecut cu vederea – sunt extrem de seriosi. Parolisti – cum am traduce noi, ( subtextul – va apartine !)
Dar si acesta suma de atitudini si obiceiuri pozitive este de fapt o consecinta pentru ca, orice om ajuns aici se transforma sub grandoarea unor peisaje inimaginabile, fotograme ale Creatiei la apogeu.
Daca e sa tratam in cheie romantica farmecul vinului chilian, folosim ca ingrediente landscape-urile cu vulcani, cu lacuri imense, muntii Anzi, ghetarii, flora exotica- cu palmieri, phoenicsi, smochini, sau padurile de copaci seculari.
In mod realist, succesul chilian se bazeaza pe o clima buna, cu insolatie mare dar cu temperaturi echilibrate – care ajuta la comprimarea aromelor, nopti reci, curenti de aer care opresc aparitia parazitilor, expuneri variate, la diferite inaltimi, cu diferite orientari catre soare, soluri speciale si…foarte multa persuasiune. Munca.
Chilienii, nefiind consumeristi ca noi, europenii, n-au nevoie de foarte multi bani pentru a fi fericiti ( si va asigur ca sunt mai fericiti decat noi ).
De aceea, preturile acestor vinuri sunt dintre cel mai bune din lume. Sigur, pe cateva segmente sau „ paliere”. Dar, intamplator sau nu, e vorba de oferta de zi cu zi. Aceea cu care ne petrecem viata.
Nu stiu, n-am auzit ca un vin chilian sa atace zona superpremium – de tip „ premiere grand cru classe”. Dar pentru consumul de placere, pentru petreceri - avem de a face cu un favorit, cu un castigator.
Lumea Noua – in care Chile devine un exponent cu vizibilitate mare, nu acopera toate tipurile de gust si toate obiceiurile de consum.
Pot spune doar ca, sub actiunea unei oferte dezinhibate, cu note mari la capitolul onestitate si raport calitate- pret, sub aceasta influenta spuneam, vinurile europene isi redeseneaza traseul comercial si politicile de comunicare, ceva ce, sa recunoastem, e un „ bonus” pentru consumatorii avizati de vin. Chiar si piata romaneasca se reaseaza, iar decantarile rezultate vor fi resimtite in cativa ani.
Deocamdata –in romania- mai ales prin marile suprafete de retail – primeaza doar selectiile bazate pe criteriul pret, dezavantajand si creând, deocamdata, putina confuzie.
Opun acesta dezorientare – chiar si a „ consumatorilor avizati” - cu eleganţa, usurinta si , totodata discretia connaisseur-urilor chilieni.
In restaurante, la targul de vinuri, in taxi, la magazine, chilienii se dovedesc a fi promotori constienti , cu o scara de valori sanatoasa, perfect valabila.
Si atunci ajung sa cred ca pentru a avea vinuri bune intr-o tara, e nevoie ca locutorii acelei tari sa-si doreasca sa bea doar vinuri bune.
La acesta dorinta am mai avea noi de lucrat……

Lasa un mesaj








© 2006-2008 Catalin Paduraru