Jurnala de turism ……viticol. Chile

Am fost intrebat de nenumarate ori : de unde se alimenteaza succesul vinului chilian ?
Cum este posibil ca, in 20 de ani, de la necunoscut sau, in cel mai bun caz, cunoscut ca unul ieftin, vinul din Chile sa ajunga vedeta, sa reprezinte o forta, sa fie apreciat si iubit in toate tarile din lume unde se bea vin ?

Pana a face calatoria in Chile, raspunsurile mele se bazau pe evaluarea senzoriala, si pe observatii de piata. Acceptam ca persuasiunea e un factor important in atingerea unui scop si ca, in timp, coerenta in comunicare de care au dat dovada chilienii se transforma intr-o valoare palpabila.

Nu au trecut nici cinci ani de cand, in paginile acestei reviste, ridicam putin cortina la scena pe care aveau sa performeze niste actori care nu se mai puteau multumi doar cu roluri secundare.
Spuneam la vremea respectiva ca acesti actori vor gasi “teatrul nostru” bun, cu spectatori multi dar cu putine spectacole. Drept pentru care isi vor impune repertoriul. Iesind din metafora, prezenta bine gandita a chilienilor la fiecare expozitie mondiala, afaceri serioase si proiectate pe termen lung, deschidera reala catre exterior - au facut ca piata internationala sa le fie teritoriu comun.

Cunoscand aceasta tara de vis, Chile, mi-am format o imagine completa a ceea ce inseamna si va insemna vinul chilian in urmatorul deceniu.

Am reusit sa vizitam cramele unui grup unui grup puternic Southern Wine Group si, deasemenea sa fim prezenti la Festivalul Vinului,unde erau producatori “grei” dar si cei de nisa.(In Romania nu s-a ajuns inca la organizarea unui astfel de festival cu astfel de participare de acest nivel)

Nu cad in greseala unor confrati de-ai mei (angajati in jurnalismul de vin ) in a ma extazia pana la pierderea controlului. Spun, din capul locului ca, aceste vinuri, cel putin deocamdata, nu ataca zona de varf a cartilor de vin. Ele se opresc undeva la premium. Premium cu pret corect!

Exista cateva exceptii, vinuri care, intr-un an sau altul, au atins puncaje similare cu ale vinurilor mari.(Consacrarea in acesta categorie vine in zeci de ani.)

Lamurind aceasta chestiune revin si amintesc ca majoritatea restaurantelor din intreaga lume se bazeaza pe vinul chilian ca pe un angajat destoinic, curat, cu farmec, placut de clienti, prezent intotdeauna la munca, salarizat mediu si care nu imbraca pe ascuns haine cu strass-uri….
Portretul schitat poate poate provoca zambete dar va asigur ca v-ar prinde bine un astfel de angajat / coleg.
In Occident, restaurantele nu inseamna ori birturi murdare ori ” superfite “. Profiturile se fac pe restaurante medii, cochete, adresate si lunch -urilor de afaceri dar si meselor unei categorii largi - middle class.
Clasa in formare si la noi, drept pentru care, oferta de vinuri ar trebui si ea revizuita in sincronizare cu vremurile.

Lumea Noua nu inseamna numai Chile.
Ba, mai mult, exponenti ai lumii noi bat la usile “Olimpului” si isi reclama dreptul de a fi trecuti macar in randul semizeilor. Vom ajunge sa vorbim si despre “dialectica” Lumea Noua - Europa.

Prefer acum sa va impartasesc din cauzele nevazute al popularitatii “vinos chilenos”.

Tara, ca si asezare geografica, in emisfera sudica, ocupa un teritoriu cu climate diferite. De la tropical pana la polar. Un spatiu ingust intre Muntii Anzi si Ocenul Pacific face ca temperaturile sa fie moderate, inclusiv in zonele viticole. Noptile racoroase tin strugurii intr-un ritm aparte a coacerii, mai lent. (De aici provin aromele acestea de fruct, exotic)
Oamenii care lucreaza viile, chilienii in general, sunt oameni blanzi, calzi, veseli, si cu gandul la viata lor de astazi. Fapt cate ii face sa nu fie consumatori de forta (iar risc o comparatie cu noi, romanii-care ne “amanetam” viata pentru congelatoare, televizoare, telefoane, masini, transformandu- ne in muncitori scumpi si, culmea, nefericiti!)
De ce la noi masinile sunt noi si scumpe iar soselele sunt proaste, de ce la ei am vazut un singur Q 7 dar autostrazile sunt mai ceva decat in majoritatea tarilor europene, n-as putea sa spun …..
Sa nu ramaneti cu o imagine deformata: tara este mai industrializata decat Romania, e vorba doar de o anumita abrodare decenta a vietii, ceea ce se vede si in vinurile lor.

Apoi, viile convietuiesc intr-un landscape cu palmieri, foenicsi, smochini, cactusi uneori, livezi de avocado sau maslini.
Peisajul este colorat viu, aerul miroase bine. Poti vedea pasarea colibri dar privirea-ti poate fi umbrita si de catre giganticul condor.
Cu o gandire libera, intr-o tara catolica -au transformat- fara ca nimeni sa protesteze - sediul unei misiuni de calugari, intr-unul din cel mai frumoase repere ale oenologiei chiliene : Misiones de Rengo.(Succes covarsitor in 2007!)
Timp de 16 zile am mancat in aproape tot atatea restaurante.
Stiinta cu care iti vorbeau chelnerii, dexteritatea lor, paharele folosite (am fotografii - Riedel !) toate la un loc , mi-au aratat clar ca….se poate!

Chile a devenit tara turistica ( turism - locul IV in PIB; la noi…?!) si datorita acestui tip de implicare umana, nu numai peisajelor.

Incusiv soferii de taxi aveau optiuni clare si , credeti-ma, nu erau deloc modeste.

Sectorul Horeca de la ei se bazeaza pe fructe de mare, peste oceanic, pesti de rau, carne de miel “ecologic” si vita “argentiniana” (va povestesc, imediat) dar si pe exercitii de imaginatie: gheata in bauturi provenita din ghetari milenari!
In doua cuvinte: animalele domestice de la ei traiesc ca animalele…..salbatice! In teritorii de dimensiuni uriase (mii, zeci de mii de hectare) aceste animale se hranesc si se deplaseaza absolut libere. De aceea carnea de vita “argentiniana” (pun ghilimele pentru ca teritoriul din Patagonia unde traiesc este impartit doar administrativ intre Chile si Argentina)este atat de buna.

In rezumat, putem crede ca si restaurantul din Romania va adopta vinul chilian impreuna cu fabuloasa caracteristica a acestuia: Love at the first sight! Clientii se indragostesc de aceste vinuri si ar fi pacat pentru afacerea noastra sa ignoram amanuntul…..

Lasa un mesaj








© 2006-2008 Catalin Paduraru