Un an bogat

Stiu ca pare ciudat ca, in plina criza, sa vorbesti despre bogatie. Cu toate acestea, 2009, este un an al recordului  aparitii titluri de vin pentru Horeca. Mai este si un an cand, pe langa evenimentele  anuale Vinitaly, Prowein, London Wine Trade Fair, este si randul lui VINEXPO (se organizeaza o data la doi ani), precum si a reintregirii unui numar norocos – 3- cu saloane si concursuri desfasurate in Romania : Vinvest- Timisoara (10-12 Aprilie), Concursul International de Vinuri (7-10 Mai) si GoodWine (2- 4 Octombrie)- Bucuresti.

In mod normal, profesionistii atenti, si-ar putea imbunatati cartile de vin din restaurant.

~~~~~~~~~~~~~~~~//~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~//~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Fara sa fac comentarii de ordin estetic, stilistic ci, comentand doar vinurile, afirm raspicat ca din punct de vedere al calitatii in segmentul premium, producatorii romani se afla pe drumul cel bun. Cu cateva exceptii (sunt destul de dureroase tocmai pentru ca sunt nume mari, intrate in patrimoniul national), toti producatorii prezinta vinuri pentru restaurante.

Unii au inceput mai timid, cu băjbâieli in segmentare, cu fisuri in distributie (vinurile pentru Horeca ajungeau si prin supermarket), cu preturi prea mari, cu identitate vizuala indoielnică.

Cu toate acestea, sansa ca un turist care sa nu stie nimic despre niciun vin romanesc, sa gaseasca un vin bun, este inzecit mai mare decat in trecutul nu foarte indepartat.

Pentru ca inca vorbim de productie interna, haideti sa enumaram impreuna titlurile importante care (cel putin asa promit)vor sa ramana numai pe sectorul ospitalitatii- Horeca.

Recas-ul – si-a consolidat oferta, fiind la start cu 3 vinuri in gama Sole (Sauvignon Blanc, Chardonnay baricat si o Feteasca Regala), plus  Limited Release si Cuvée Uberland.

Elite Minis scoate vinuri numai pentru restaurante si stiu ca Wine Princess avea un astfel de proiect.

Cei de la Carl Reh au acest exercitiu de ceva vreme si, interesant, anul acesta fac o schimbare si de forma si de fond, concentrandu-se pe filonul oltenesc, ca marturie a locului de unde obtin vinul. Astfel au luat nastere Caloian, Smerenie, Drăgaica. Vinurile resegmenteaza – asa cum e si normal astazi- insasi zona Horeca, propunand mai multe etaje de pret.

Chiar daca nu suntem –inca- obisnuiti sa consumam “românescul”, strainii ne vor da exemplu in acest sens, solicitand vinuri locale.

Efervescenta de la Sâmburesti ar trebui sa ne dea sperante ca, in sfarsit, acest DOC – important, se va intoarce triumfator in ofertele localurilor romanesti ( si nu numai). Deocamdata, doar Chateau Valvis este palpabil , respectiv…..degustabil.

Se pregatesc Domeniile Samburesti.

Cu mult curaj se arunca in piata – Rotenberg.

De ce spun asta? Am mai multe motive. Nu e usor sa-ti susţii prezenţa doar cu doua vinuri (Rotenberg a lansat un Merlot si un cupaj Feteasca Alba cu Riesling). Nu este simplu sa te afirmi ca producator român cu un patronim care poate atrage semne de intrebare.

(Dup ce gusti Melot-ul, se tranforma in semne de exclamare…)

Merita toata atentia ideea celor de la DaVino. Anul  acesta, odata cu loturile noi, producatorul de la Ceptura mai lanseaza un vin de varf, Revelatio, si,  aici este ideea, propune consumatorilor si monocepage-uri, soiurile pure care stateau la baza cupajelor din Domain Ceptura. Astfel, avem sansa sa cunoastem Sauvignon-ul Blanc si Rieslingul  in loturi mici     ( ≈ 12 000 sticle).

Tot in 2009 iese, iarasi, Purpura Valahica (nu se lanseaza decat in anii buni de productie).

“Eliberarea” pe piata se face doar in septembrie.

Aurelia Visinescu si-a rebranduit vinurile in Domeniile Sahateni si, cel putin din ce degustasem eu inainte de imbuteliere, ne va propune vinuri pe masura semnăturii ei.

Desi, e criza, nu-i asa, va spun un secret.

Vin inca investitori, si inca unii puternici, asigurand, in acest fel, o oferta in evolutie, echilibrata si care are nevoie de pasaje inalte si superlative, deopotriva.

Vreau sa inchei si cu o nota despre pregatirea personalului. Din ce in ce mai multe si mai bune  restaurante .

Din ce in ce mai multi cunoscatori.                      

Este un moment in care lipsa de cunostinte despre vinurile listate devine impardonabila.

Descrierile generalizate, dupa ureche, paharele  proaste, servirea neadecvata la temperaturi gresite, devin o arma intoarsa impotriva restaurantului, mai puternica decat orice initiativa a concurentei.

Cu alte cuvinte , mai trebuie si sa invatam .Serios .

Lasa un mesaj








© 2006-2008 Catalin Paduraru