Vinexpo 2011 - Bordeaux

Ce este atat de atractiv la aceasta expozitie mondiala? De ce ajung in Bordeaux, o data la doi ani, 2.400 de expozanti din 40-50 de tari si 50.000 de vizitatori - cumparatori, detailisti, horecari sau distribuitori? Raspunsul se afla in cifra vanzarilor mondiale de vin: 389 miliarde de USD!

Poate ca „liga mare” nu-i atrage foarte mult pe intreprinzatorii romani, poate ca restauratia face fata cu brio in Romania cu ofertele standard, poate ca, intr-adevar, n-avem vocatie de campioni in industria ospitalitatii. E greu sa identifici motivele pentru care am intalnit foarte putini profesionisti romani in aceasta expozitie mondiala. La fel, greu de explicat, ignorarea totala a presei economice, a canalelor de stiri, a celui mai mare eveniment pentru un sector economic in care Romania ar putea avea sanse de afirmare si, prin aceasta, surse de castig.

In ultimii ani, producatorii, asociatiile profesionale, cu un ajutor firav din partea statului, fac eforturi si sunt prezenti sub pavilion national la mai toate expozitiile si targurile importante, inclusiv la VINEXPO. In conditiile in care ordinea internationala a tarilor producatoare de vin incepe sa se clatine datorita intrarii unor noi jucatori, in conditiile in care fiecare in parte are obiective clare de segmentare a pietei, Romania se antreneaza inca la perete in speranta ca va fi descoperita de vreun mare antrenor pentru a fi pusa sub reflectoarele gloriei. Sigur, metafora de mai sus e o replica la cat de mult ocupa fotbalul in media romaneasca, fata de cat de putin apar lucruri importante. Consider ca fiind partase la aceasta „liniste” nefireasca si guvernul prin cele cateva ministere obligate a se implica (in mod real, cu oameni platiti din banii nostri si care nu fac altceva decat sa bifeze „actiuni”) dar si presa - audio, video, scrisa - publica si privata, care are departamente de analiza economica, dar care, in mod pagubos pentru Romania, alearga numai dupa stiri de senzatie.

Distribuirea informatiei de actualitate, depistarea oportunitatilor economice, cresterea consumului constient, pe produse cu plus valoare in economia reala, pot revigora un intreg sector viti-vinicol, de la plantatie, productie, pana la Piata. Adica, „traduisez en roumain”: mai multi bani pentru romani. Lasand, pentru moment, apelul nostru catre cei (i)responsabili cu restructurarea economica a tarii, sa vedem, ca de obicei, ce fac altii.

- O expozitie desfasurata pe 95.000 mp!
- Pe toata durata VINEXPO s-au desfasurat evenimente importante conexe si  s-au stabilit noi parteneriate strategice.
- De pilda, ASI (Asociatia Internationala a Somelierilor) a avut posibilitatea sa-i fie gazduita Adunarea Generala.
- Recunoscand rolul indiscutabil al somelierului in promovarea vinului pe tot cuprinsul globului, organizatorii le-au oferit somelierilor Convention Centre pe 19 iunie pentru sedinta lor.
- Prezenta celor mai buni somelieri din lume, de la Gerard Basset (2010) pana la Serge Dubs (1989) a atras atentia profesionistilor si a publicului larg.
- Tastings by VINEXPO - 60 de degustari, pe diferite teme, incluzand asocierea mancarurilor cu vinul, dar si prezentari de regiuni viticole sau, pur si simplu, soiuri mai putin cunoscute. O adevarata scoala pentru cei interesati.
- Trendurile de maine, Arta si vinul, Cultura vinului, Produse inovative si idei - simpozioane consistente care au oferit participantilor Know-how si avangarda, avantaje competitive.
- Titluri de interes au mai fost si „Chinezii si gustul vinului”, data fiind expansiunea ca producatori a asiaticilor, dar si ca posibil target, intr-o piata cu consumul de vin in crestere; Oenoturismul international” sau „Viitorul pietei americane”.

Ca vizitator, am avut propriile curiozitati. Una dintre ele a fost parcurgerea ofertei celor mai putin cunoscute tari producatoare de vin. De departe, cea mai spectaculoasa aparitie de anul acesta a fost Brazilia. Cu o suprafata mare de expunere, cu insemne unitare, usor de identificat, Brazilia arata ca are toate datele necesare pentru a deveni un producator de luat in seama. Parte a unui program care vizeaza incurajarea investitiilor in aceasta tara, participarea la VINEXPO a aratat o fata necunoscuta a Braziliei. Temperamentul sud american - inlocuit de vinuri sobre, serioase, europene - as zice.   Succesul vinului brazilian nu tine neaparat de imprastierea pe glob prin export, cat de satisfacerea unei nevoi interne, o tara destinatie turistica, cu multi consumatori  veniti  de peste tot din lume si care, de buna seama, vor bea vinul brazilian. De aceea, standul national al Braziliei era sustinut de cateva agentii de stat, PR-ul externalizat catre o firma britanica (care, peste toate, organiza zilnic concursuri pe Twitter si pe FaceBook), cu brosuri cu oferte turistice, retete culinare, precum si oportunitati financiare, etc. Dar ce legatura pot avea toate acestea cu noi, nu?

Lasa un mesaj








© 2006-2008 Catalin Paduraru