Intre târguri, festivaluri şi concursuri

Acum câţiva ani, nu foarte mulţi, deplângeam lipsa „manifestărilor” de profil, a ştachetei, a participării expozanţilor, a traficului de vizitatori. Azi, în primele şase luni ale anului, avem de ales între PROVINO, VINVEST/VINTEST, Good Wine, Vinul.ro, evenimente naţionale pe care le putem adăuga celor consacrate pe plan mondial: PROWEIN, VINITALY sau, odata la doi ani, VINEXPO şi, să nu uităm, Concursul Internaţional de Vinuri de la Bucureşti.

Totuşi, dacă e să realizăm o analiza cuprinzătoare, o serie de festivaluri, târguri, concursuri locale sau regionale dar „de afară” eclipseaza ceea ce reuşeşte să arate comunitatea viti-vinicultorilor români. VINCE Budapesta, Buy Wine (despre care am vorbit – Italia), VINISUD Elveţia, Concours Mondial du Bruxelles (anul acesta la Guimares, Portugalia), par sa facă „toţi banii” când e vorba de a cântări efortul financiar cu rezultatele obţinute.

Totuşi, eu, ca de obicei, mizez şi pe cartea românească. Haideţi să vorbim despre IWCB. Defapt, nu să vorbim. Să-i vedem datele, să înţelegem care este realitatea-azi, să vedem perspectivele.

Să cântărim beneficiile. Pentru producători, pentru consumatori. Pentru ţară. Tara care poate „ţine” la un moment dat un „brand umbrela” sub care să câştigăm cât mai mulţi; profesionişti, dacă se poate. Anglofonii au o vorbă: at a glance. Dintr-o privire. IWCB- după reînnodarea firului. De ce după reînnodare? Pentru că, deşi se află la a IX-a editie, concursul a avut o sincopă in 2010. In 2011, cu forţe proaspete, acest concurs, aflat sub egida Organizaţiei Internaţionale a Viei si Vinului (OIV) a reuşit să-şi doboare limitele, intrând în sfera normalităţii.

Concursul Internaţional de Vinuri Bucureşti (International Wine Contest Bucharest – IWCB), organizat sub patronajul OIV (Organizaţia Internaţională a Viei si Vinului), la iniţiativa Oficiului Naţional al Viei şi Produselor Viti-Vinicole (O.N.V.P.V.), în parteneriat cu Asociaţia Degustătorilor Autorizaţi din România (A.D.A.R.) este cel mai important concurs de vinuri din România, fiind unul dintre cele aproximativ 20 concursuri internaţionale recunoscute de OIV.

Evolutia pieţei se vede şi din câteva statistici ale concursului, suprapunând ediţia din 2009 cu cea din 2011:

- numărul total de probe a crescut cu 36% în 2011 faţă de 2009;

- avem o creştere a prezenţei vinurilor din Lumea Nouă de la 0,4% din total probe intrate în concurs în 2009 la 9,6% din total probe intrate în concurs în 2011;

- în 2011 vinurile seci au reprezentat 77% din total vinuri, comparativ cu 55,4% cât au reprezentat in 2009;

- vinurile roşii au reprezentat 45,5% din total probe in 2011, comparativ cu 39,1% în 2009

- producătorii/importatorii au adus în concurs în 2011 de 3 ori mai multe vinuri rose faţă de 2009;

- s-au decernat: 2 Marea Medalie de Aur, 58 Medalii de Aur, 32 Medalii de Argint.

Ne aşteptăm ca acest an 2012 să fie unul cu record de probe trimise dar, cel mai important lucru, ca lumea să se raporteze la rezultatele obţinute ca la un „ghid de achiziţii.” Si găzduirea de către ROMEXPO îi va asigura o bună poziţionare în topul evenimentelor de profil.

Ca organizare, trebuie ştiut, există paneluri de jurizare formate din experţi din străinătate şi degustători români, membrii ADAR. Probele sunt, evident secretizate, iar buna desfăşurare a concursului este supervizată de un observator OIV.

Dacă anul trecut au fost înscrise în concurs vinuri provenind din 13 ţări, anul acesta se speră caşi numărul acestora să crească pentru întărirea competiţiei şi, prin urmare, a valorii premiilor.

Mai mult, vinurile premiate se vor marca cu semne autoadezive, cu distincţia primită in concurs, ceea ce va duce la creşterea atractivităţii în faţa consumatorului.

Nu putem omite potenţarea influenţei României în această zonă a Europei, pe domeniul viti-vinicol. Personal cred că o bună ordonare a vinurilor în piaţa noastră va însemna încurajarea unor meserii din industria ospitalităţii, a acesteia în sine şi, pe de altă parte, o recuperare culturală foarte necesară. Sunt convins că drumul cel mai scurt către faimă a unor vinuri valoroase dar şi foarte noi ori provenind de pe plantaţii mici este obţinerea unor bune rezultate la un astfel de concurs, precum IWCB.

Că e vorba de Domeniile Anastasia (Dealul Mare), de Liliac (Lechinţa) sau de vinuri din marile apelaţiuni ale Franţei sau Italiei, juriul are o măsură unică şi nu poate fi intimidat de puterea vreunui brand pentru că, ăsta-i farmecul, nu ştie ce se află în spatele ambalajelor neutre care îmbracă probele.

Pentru că e un proces special, spectaculos, anul acesta se va încerca construirea unui perete transparent prin care vizitatorii expoziţiei organizate în paralel să vadă şi juraţii la lucru.

Dacă vi se pare interesant, notaţi în agendă: Concursul Internaţional de Vinuri Bucureşti 2012 (IWCB 2012) 07-10 iunie, ROMEXPO sau www.iwcb.ro.

Lasa un mesaj








© 2006-2008 Catalin Paduraru