LUMEA VINULUI. CE STIM SI CE NU STIM.

Criza economica este tapul ispasitor pentru multe neimpliniri in aria comerciala. Analistii superficiali nu tin cont de dinamica mondiala, de asezarea fortelor, de noile filozofii.

Adica, nu doar criza, ci si competitia, cu noii jucatori, a modificat piata.

Cu ce ne ajuta pe noi, cei care lucram cu vinul in HORECA, de pilda, statistica de ultima ora privind piata mondiala a vinului?

In primul rand, as opina, cunoasterea exacta a datelor ne face credibili in fata clientilor nostri.

Totusi, mult mai important, mi se pare ca, odata cu prelucrarea datelor actuale, sa putem face analize din care sa extragem concluzii si sa putem formula predictii. Predictia, da, este cea care ne poate ajuta ca o afacere sa ramana “pe val” in timp c e altele se scufunda.

A identifica sursele de aprovizionare, trendurile de consum, matritele noi pentru acest consum, valorile pietei, dilatarea si constrictia pe termen mediu si lung, cunoasterea campionilor, a celor care fac legea, mi se pare masura obligatorie in activitatea oricarui specialist. Somelierul, managerul de restaurant/hotel sunt OBLIGATI sa uzeze de acest tip de informatii. Si nu unele desprinse din presa tabloida sau din stirile necoapte ale jurnalelor de stiri, aceste veritabile video rubrici de cronica a deceselor, crimelor si violurilor.

Imi propun ca, in VINARIUM, sa gasiti, destul de des, rapoarte si prognoze elaborate de catre institutii validate pe plan international. Poate ca e bine sa plecam de la primele cifre in comparatie, si anume productia de vin si consumul global.

Se produc, in intreaga lume, aproape 270 milioane de hectolitri de vin si se consuma pana in 250 milioane hectolitri. Diferenta? Excedent!

Interesant este si ca, in conditiile in care pare ca ne indreptam catre o “productie pe stoc”, suprafata totala a viilor este in scadere. Se estimeaza ca mai raman“pe rod” la nivel mondial aproximativ 7,5 milioane de hectare.Daca privim diferentiat aceste date, vom avea niste surprize. Si nu chiar placute. Portugalia, Franta, Italia, Spania, adica tarile cele mai puternice in viticultura din Europa, au scaderi intre 2% si 16%.

Practic, doar Europa si foarte putin SUA sunt cele care dau sensul negativ pentru suprafetele viticole. Asia, cu Iran, China si Turcia – e in crestere. Emisfera sudica, in crestere. (Putem fi de acord ca Iranul nu produce struguri de vin, ci de masa.)

Turcia si mai ales China, incep sa satisfaca necesarul pietei interne, nemailasand, incetul cu incetul, loc exporturilor europene.

Comentarii de prisos si la urmarirea cresterilor de suprafata plantata cu vita de vie in Emisfera Sudica unde, Noua Zeelanda, de pilda, are o crestere de 168 %!!!

Chile 16 % (cu un total de 202 000 ha), Australia 24 %, etc. Referinta 2000 / 2011.

Singura veste buna ar fi ca Romania nu se afla printre …pierzatorii de teren.

Ca sa ne mai temperam nitel si avantul cu tuse national(ist)e, ne uitam si la primele 10 pozitii in termeni de productie vin. Romania a disparut din top 10. Inaintea noastra sunt tari despre care 90 % din romani ar spune ca nici nu sunt producatoare de vin. Germania, de pilda.

De fapt, ar mai fi o veste buna: dupa scaderea din ultimii ani a consumului, se inregistreaza din nou o usoara crestere a acestuia.

Tot la acest subiect, e de notat ca Romania intra in top 10…consumatori.

Concluzie: Piata vinului in Romania creste. Importanta HORECA va creste si ea. Jucatorii se schimba. Trebuie sa-I cunoastem. Consumatorii isi schimba preferintele. Trebuie sa le anticipam. Astazi si lautarii au scoala de muzica. Informatia corecta face diferenta. Asadar, la treaba dragi colegi, cu buna stiinta! Spor! (sursa O.I.V.)

Lasa un mesaj








© 2006-2008 Catalin Paduraru