Concursurile, aurul si …horecarii

In fiecare an, mai comentăm Concursul Mondial Bruxelles.

Unde, de unde, ce, de ce, cat…samd. Insistenta pare sa aiba rezultate.

Primul lucru care este vizibil pentru orice observator de buna credinta este o schimbare majora de mentalitate in Horeca.

Lipsurile materiale, de stil sau de nuante, in educatia profesionala, pot trece, in sfarsit, pe locul doi.

Cel putin, in Bucuresti si marile orase, motoarele restauratiei se tureaza. Cu toata criza, se vede entuziasmul, atentia catre client, ceea ce inseamna si oferta si serviciu de calitate. Cei care sunt patiti, pacaliti in restauratie, vor zambi ironic sau vor arunca revista, combatandu-ne vehement. Dar, desi nu as fi crezut ca voi face apel la statistici, cazurile de ,,teapa” luate in restaurant sunt din ce ce in mai putine.

Decorurile, igiena, nivelul muzicii, inventarul de specialitate, structura personalului, performantele acestora in afara locului propriu-zis de munca, sunt din ce in ce mai inalte.

In ultimii ani am fost in contact cu mai multe concursuri de vin. Ca jurat expert si ca organizator (tot expert, cred…)

Implicarea profesionistilor de pe intreaga filiera a Horeca incepe sa fie si in Romania, exact ca in Occident, unanim acceptate.

Somelierii isi gasesc locul in formule onorante ajutand la bunul mers al competitiilor.

Furnizori de servicii si produse, gasesc concursurile ca pe o unealta potrivita de comunicare si, in regim de parteneriat, sunt alaturi de echipele de organizare.

Produsul unui concurs, ierarhizarea, este, din ce in ce mai des,(se observa in cartile de vin ale restaurantelor), sursa de inspiratie pentru manageri la achizitie de vinuri.

Spre deosebire de cuvantul scris, care trebuie parcurs, citit(ca si articolul de fata), rezultatele, sinteza unui concurs, circula foarte repede pe internet, ceea ce faciliteaza accesul lucratorului Horeca la informatia de actualitate, stiind ca majoritatea celor care lucreaza in restauratie, cheltuie resurse de energie imense, avand reserve minime pentru a se mai dedica studiului. E o realitate. De aceea, cand performanta, voluntariatul sau actul educational apar in acest domeniu, aplauzele noastre ar trebui sa fie puternice.

Se intampla ca, tocmai in aceasta valtoare informationala, sa fie nevoie si de analize din unghiuri pe care motoarele de cautare nu le pot indexa si optimiza.

La aparitia acestor randuri, tocmai se va fi incheiat competitia noastra cea mai importanta, IWCB 2013.

Rezultatele concursului sunt deja publice; pentru cei intelepti, se vor arata niste oportunitati.

Concursul isi dubleaza sarcina de judecator si cu aceea de comunicator, facand prin aceasta servicii celor care ii adopta valorile.

Cu toate ca sunt bucuros de recordul depasit si in acest an ca numar de probe la IWCB, concluziile le vreau conexate cu o scurta privire asupra celui mai mare concurs de vinuri din lume, CMB.

O precizare: multa lume ma intreaba de ce ar fi nevoie sa participle la un Concurs Mondial si la altul, chiar daca International, desfasurat in tara ta?!

– Explicatia este simpla: intr-un Concurs International din Romania, este vizat, in primul rand, consumatorul roman, si mixul de probe este, cumva, asemanator cu oferta din piata. Deci, ierrahizarea are o valoare practica foarte mare. In rest, avantajele logistice sau de costuri, vin (!) la bonusuri pentru participare. Raspandirea mesajului producatorilor prin juratii straini este iarasi foarte important!

Doar pentru a intelege ca ,,se poate”, amintesc despre trecutul nu foarte indepartat al Concours Mondial du Vin : 1994, anul de nastere, peste 800 de probe.

De atunci la 8200 de probe, pare cale lunga, dar, sa nu uitam e o perioada in care am fi putut face si noi pasi decisivi in competitiile international, in definirea brandului de tara.

Judecatorii au la dispozitie, zilnic, un interval de 3-4 ore, pentru a vedea cate 50 de vinuri in regim ,,blind tasting”, degustare oarba.

Se analizeaza aspectul prin limpiditate sau in cazul efervescentelor, perlaj, mirosul si gustul, care trebuie sa impresioneze prin naturalete, tipicitate, intensitate si in final prin persistent.

Juratii care confera medaliile sunt membri active ai lumii vinului si traiesc prin aceasta activitate zi de zi : oenologi, jurnalisti si scriitori de vin, critici, reprezentanti din intreaga filiera vitivinicola(CMB 2013).

Daca analizam 2012, vom observa ca, desi Romania a inscris in Concurs 99 de probe, fiind a 10-a competitoare (nu va bucurati, dupa Cehia, Elvetia, Grecia), a obtinut un numar mic de medalii, respective 3 de aur si 10 de argint. Luxembourg, despre care stiam alta data ca au doar vinuri efervescente excelente, obtine din 74 de probe inscrise, 3 Mari Medalii de Aur, 9 Medalii de Aur si 13 de Argint!

Pana si Turcia, cu 64 de probe inscrise, obtine 9 Medalii de Aur si 12 de Argint.

Atentia profesionistului de Horeca trebuie sa fie distributiva in ceea ce priveste concursurile. Un concurs de talia CMB, fixeaza trenduri, semnaleaza aparitia unor ,,dragoni”(Canada de exemplu, desi premiata, nu va trimite prea curand vinuri la Bucuresti) iar o competitie ca IWCB va scana vinurile care floteaza in ofertele ce vizeaza piata romaneasca.

Urmariti rezultatele Concursurilor serioase.

Economisiti timp si castigati bani ! Aveti incredere in profesionisti! Sunteti profesionisti!

Lasa un mesaj








© 2006-2008 Catalin Paduraru