Ani buni si, dupa aceea,…multi

2014. Un an nou pe care-l incarcam cu sperantele noastre, cu dorintele noastre, cu planurile pe care ni le facem. Am vrea sa uitam de neimpliniri, de necazuri. Poate un an, fie el si Nou, sa rezolve problemele romanilor?

Pentru ca retorica intrebarii de mai sus nu poate acoperi “NU”-ul mare si cu semnul exclamarii, haideti sa vedem ce avem de facut pentru ca 2014 sa fie unul dintre anii in care se schimba cate ceva in bine in Romania. Avem asteptari de la guvernanti. S-a dovedit ca, in 23 de ani de la revolutie, acestia nu au putut oferi solutii viabile, sanatoase pe termen scurt, mediu sau lung.
Ne aflam in vecinatatea unor cataclisme economice si sociale, in mijlocul carora, tara noastra risca sa-si piarda “structura de rezistenta”: agricultura.
Nu e de competenta mea sa exprim pareri despre intreg spectrul domeniilor agricole desi, rezultatele constatate sunt evidente.
Vinul. Via romaneasca. Despre asta, insa, pot sa va vorbesc.
Prin extensie, prin ricoseu sau prin “inductie” cred ca rezolvarile de aici pot genera exemple pozitive pentru toti cei care au legatura cu pamantul…lucrat.
Am convingerea ca, punand intrebarile potrivite, explicand coerent expectatiile, creionand proiectiile, calculand alternativele, fiind politicosi dar nu condescendenti, pana la urma vom putea modela o clasa politica care sa slujeasca interesul national. Chiar si de nu va fi asa, fiecare pas constient al nostru va consolida avanposturi care sa permita etape succesive de dezvoltare.
Imi doresc de la mine ca, in 2014, sa conving cati mai multi oameni ca nu avem jurnalisti, oameni de presa, ci “entertaineri”. Dicatura “ratingului” a facut ca orice emisiune TV, orice articol de presa, sa fie supuse senzationalului si, fara procedura jurnalistica de baza, sa vehiculeze teze, subiecte si concluzii fanteziste, nefolositoare, doar de dragul audientei.
Cel mai simplu ar fi sa ne convingem pe noi insine si, mai apoi legiuitorii, ca e nevoie de o noua lege a presei, a audiovizualului.
Sa castigam intelepciune si sa intelegem clar ce televiziune face ancheta, difuzeaza stiri, produce emisiuni educative si care sunt destinate distractiei (sub masca lucrurilor serioase).
Sa cristalizam ce emisiuni, articole servesc agriculturii. Carei agriculturi. Ce public vizeaza. E vorba despre continut editorial sau reclama mascata sau, si mai rau, sambure de scandal pentru simdromul OTV.
Vad ca necesitate imediata, revalorizarea pamantului. Degeaba vrem sa vanda romanii produse romanesti daca nu formam o cultura (nu agri) in randul receptorilor. Daca nu obligam autoritatile nu sa “dea” cate ceva, ci sa deblocheze mecanismele pentru extinderea la scara larga a folosirii apelor geotermale, a panourilor solare si fotovoltaice, a obtinerii de energie din surse alternative.
De aceea, in acest an, voi fi atent la toate aceste “aspecte “ si voi incerca sa dezvolt (si cu ajutorul sugestiilor Dvs.) argumentatii si sa gasesc echivalente in experienta celor care au avut succese in aceste directii.
Un obiectiv al studiului si comunicarilor mele va fi OENOTURISMUL.
In conditiile in care piata releva scene de lupta dura, doresc sa impartasesc credinta (si stiinta) ca winetourismul poate aduce beneficii enorme, beneficii care pot face trecerea de la “dezastru”, “mediocru”, “linia de plutire” …la exceptional.
Nu ma feresc sa spun ca, in acest moment, sunt extrem de putini oameni care inteleg fenomenul la dimensiunea reala.
De la definitie pana la locurile in care se poate practica acest gen de turism, golurile de “vizualizare” sunt dramatice. Ori, cum sa pretinzi, cand tu esti primul care trebuie sa-si faca ordine in minte (vezi prioritati).
Si a propos de cautatul introspectiv. Pentru mine ar fi o mare realizare a acestui an daca as reusi sa fac sa se inteleaga ca o serie de nerealizari sunt efectul neacceptarii limitelor personale. Nu spun ca limita nu poate fi impinsa dar, pentru asta, trebuie sa ne reconsideram propria educatie, contextul educarii noastre, raportarea la exemple si la reguli. Daca as reusi sa spun unor lucruri pe nume, fara sa isc reactii tafnoase, rautacioase, sablonarde, anul va fi, cu siguranta, unul bun.
Adica, sa formulez in cuvinte simple o constatare:
Dragul meu coleg producator de vinuri, la X milioane de euro investiti in utilaje, y% este obligatoriu sa fie trainning, conceptualizare, comunicare.
Consumatorului sa-i pot spune:
Educa-te, cauta, ai grija ce-i dai organismului tau. Fa-o constient, nu dupa ureche.
In ceea ce ma priveste, cam aceleasi lucruri.
Sa trec de gandurile care ma asigura ca “nu se poate”, sa fiu activ fizic, sa ajut mai mult, sa imi asum corectiile, sa produc modificari in bine pentru cei din jurul meu.
Am la indemana cursurile de initiere, revistele la care scriu, emisiunea (pe care trebuie s-o readuc la lumina), expozitiile, Concursul International de Vinuri, simpozioanele din strainatate, social-media, cercetarea stiintifica, nucleul Muzeului National al Viei si Vinului, statutul din cadrul Ordo Equestris Vini Europae, Federatia Internationala a Scriitorilor si Jurnalistilor de Vin, programe…
WOW! La treaba!
Tuturor, un 2014 cu spor!

Lasa un mesaj








© 2006-2008 Catalin Paduraru